Pages

Subscribe:

Rabu, 15 Ogos 2012

~* Luas nya rahmat MU Ya Allah ~*

Daripada Abdul Rahman bin Samurah katanya : Baginda Rasulullah s.a.w. telah menjenguk kami yang berada di Shuffah serta berucap kepada kami :
Malam tadi saya melihat suatu perkara yang ajaib. Saya melihat seorang lelaki dari umatku di datangi oleh Malakul-maut untuk mengambil nyawa nya.
Maka datanglah ketha'atan nya kepada kedua ibu bapa nya menolak Malakul-maut itu daripadanya.
Saya melihat seorang lelaki dari ummat ku telah di ganggu oleh syaithan.
Maka datanglah dzikirnya kepada Allah untuk menghapuskan segala syaithan-syaithan yang mengganggu itu.
Saya melihat seorang lelaki dari ummat ku telah di ganggu oleh Malaikat-azab maka datanglah sembahyang nya menyelamatkannnya daripada gangguan itu.
Saya melihat seorang lelaki dari ummat ku tercungap-cungap kehausan. Setiap ia menghampiri telaga ia di halang dan di halau.
Maka datanglah puasanya dalam bulan Ramadhan lalu memberi nya minum hingga ia merasa puas.
Saya melihat seorang lelaki dari ummat ku dan saya lihat para Nabi duduk berkelompok-berkelompok setiap ia datang dekat ke suatu kelompok ia di halau dan di halang .
Maka datanglah mandi junub nya memimpin nya dan mendudukkan nya di sebelah ku.
Saya melihat seorang lelaki dari ummat ku di kelilingi kegelapan dari segenap penjuru dari hadapan belakang kanan kiri dan juga dari atas.Dia bingung di dalam kegelapan itu.Tiba-tiba ia telah di datangi oleh amalan hajji dan umrah nya lalu mengeluarkannya daripada kegelapan itu dan memasukkan nya ke dalam cahaya.
Saya melihat seorang lelaki dari ummat ku mencari perlindungan dariipada bahang dan bunga api neraka maka datanglah sedekah nya menjadi dinding antara nya dengan api itu serta menjadi penaungnya.
Saya melihat seorang lelaki dari ummat ku bercakap-cakap dengan orang-orang Mu'min tetapi mereka tidak mahu bercakap dengan nya maka datanglah hubungan silatur-rahim nya seraya berkata : Wahai para Mu'min ! Sesungguhnya dia adalah orang yang suka menghubungkannn tali silatur-rahim maka bercakap-cakaplah kamu dengannya. Maka mereka barulah bercakap-cakap dan berjabat tangan dengan dengan nya.
Saya melihat seorang lelaki dari ummat ku telah di ganggu oleh malaikat Zabaniah maka datanglah suruhan nya untuk berbuat baik dan larangan nya dari membuat jahat menyelamatkannya dari tangan Malaikat Zabaniah itu serta menyerahkan nya pula kepada Malaikat rahmat.
Saya melihat seorang lelaki dari ummat ku duduk berlutut dan di antara nya dengan Allah ada dinding maka datanglah kebaikan akhlaq nya memimpin tangan nya dan membawa nya mengadap Allah Azzawajalla.
Saya melihat seorang lelaki dari ummat ku suratan amalan nya telah terlepas ke sebelah kiri nya maka datanglah sifat takut nya kepada Allah Azzawajalla lalu meletakkannya di sebelah kanan.
Saya melihat seorang lelaki dari ummat ku telah menjadi ringan timbangan nya maka datanglah anak-anak nya yang mati semasa kecil untuk memberatkan timbangan kebaikan nya.
Saya melihat seorang lelaki dari ummat ku berdiri di tepi jurang neraka Jahannam maka datanglah sifat harapannya kepada Allah Azzawajalla untuk menyelamatkannya dari jurang itu.
Saya melihat seorang lelaki dari ummat ku telah terjerumus ke dalam neraka maka datanglah air mata nya hasil dari tangisan nya kerana takut kepada Allah untuk menyelamat kannya dari bahaya neraka itu.
Saya melihat seorang lelaki dari ummat ku sedang berdiri di atas titian Shirath menggeletar seluruh anggota badan nya seperti pelepah kering yang di goncang oleh angin ribut maka datanglah sangkaannya yang baik terhadap Allah Azzawajalla untuk mententeramkan ketakutannya lalu ia pun terus berjalan tanpa takut-takut lagi.
Saya melihat seorang lelaki dari ummat ku kadang kala bertatih dan kadangkala merangkak   pada berpaut-paut di atas titian Shirath maka datanglah selawat nya ke atas diri ku lalu menegakkannya serta menyelamatkan nya dari bahaya itu.
Akhir sekali saya melihat seornag lelaki dari ummat ku telah tiba di hadapan pintu syurga tiba-tiba semua pintu-pintu syurga itu di tutupkan di hadapan nya maka datanglah syahadah ( penyaksian) bahwa tiada Tuhan melainkan Allah maka dengan serta merta pula semua pintu-pintu syurga itu di buka kan untuk nya serta di jemput ia untuk memasuki nya. (H.R.Abu Musa Al-Madini).

0 ulasan:

Catat Ulasan