Pages

Subscribe:

Khamis, 14 Februari 2013


♥ CEMBURU ITU PELURU ♥

♥ Rasa dengki dan iri hati timbul bila orang lain mendapat KURNIA. ♥ Lazimnya jika seseorang mendapat kurnia maka akan tercipta dua sikap pada manusia.

♥ Pertama : Dia benci terhadap nikmat yang diterima kawannya dan senang hati bila nikmat itu hilang daripadanya. Sikap inilah yang disebut hasad, dengki dan iri hati di dalam jiwa.

♥ Kedua : Dia tidak menginginkan nikmat itu hilang dari kawannya tapi ia berusaha keras bagaimana mendapatkan nikmat sama seperti itu. Sikap kedua ini dinamakan ghibthah (keinginan). So....pilih le ye nak rasa dengki yang mana. (^_^)V.

♥ Diantara tips yang mesti kita lakukan terhadap hasad dengki ialah :
♥ Setiap kali orang yang kita dengki mendapat kejayaan maka kita ucapkan tahniah kepadanya. Sebaliknya apabila dia ditimpa kesusahan maka kita tumpang empati juga atas apa yang menimpanya serta bersama-sama menenangkannya.

♥ Bercerita sebut dan pujilah kebaikan serta keistimewaan orang yang kita dengki di belakang dia dan kalau ada keburukannya kita rahsiakan saja. Doakan kebaikan saudara kita.

♥ Sering menjaga silaturahim serta memberi hadiah kepada orang yang dengki kepada kita. Sesungguhnya kelembutan dapat mengalahkan banyak kekerasan.

♥ Kalau ada orang yang berusaha menjatuhkan orang yang kita dengki itu, berusahalah untuk membelanya. Jangan turutkan hati melayani ajakan syaitan yang hendak merosakkan mujahadah kita dengan mendorong kita untuk mengumpatnya.

♥ Berdoa kepada Allah agar dipermudahkan menghilangkan penyakit hasad dengki yang ada dalam diri kita.

♥ Hidup ini hanya sementara maka janganlah kita menghabiskan usia kita dengan berhasad dengki sesama kita.

♥ Orang yang bijak di pimpin oleh iman nya.
♥ Orang yang binasa di pimpin oleh amarah nya.
♥ Orang yang bodoh di pimpin oleh kesombongan nya.
♥ Dan orang yang dzalim di pimpin oleh nafsu buas nya.

♥ Orang yang di dalam hati nya ada taman keimanan.
♥ Dan di dalam fikiran nya ada kebun ilmu pengetahuan.
♥ Maka dunia yang penuh kesulitan tidak membuat nya berasa kesedihan.

(^_^)V♥♥♥~*

0 ulasan:

Catat Ulasan