Pages

Subscribe:

Khamis, 20 Disember 2012

~* HAMBA2 YG DI DOAKAN MALAIKAT YG MULIA ~*


♥ HAMBA-HAMBA YANG DI DOAKAN OLEH MALAIKAT YANG MULIA ♥

♥ PERTAMA : ORANG YANG TIDUR DALAM KEADAAN BERWUDHUK.
♥ Imam Ibnu Hibban meriwayatkan dari Abdullah bin Umar radhiallahu anhu berkata:
♥ Baginda Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda :
♥ " Barangsiapa yang tidur dalam keadaan SUCI ( Berwudhuk ) maka Malaikat akan bersama nya dari dalam pakaian nya ( sangat hampir dengan nya ). Dia tidak akan bangun sehingga Malaikat berdoa untuk nya : Ya ALLAH ! Ampunilah hamba MU si Fulan kerana tidur dalam keadaan suci. "
( Hadith ini di shahihkan oleh Syeikh Al-Albani dalam Shahih At-Targhib wat Tarhib ).

♥ KEDUA : ORANG YANG MENDOAKAN SAUDARANYA TANPA PENGETAHUAN ORANG YANG DI DOAKAN NYA.
♥ Di riwayatkan oleh Imam Muslim dari Ummud Dardaa' radhiallahu anha berkata :
♥ Baginda Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda :
♥ Doa seorang muslim untuk saudara nya yang di lakukan tanpa sepengetahuan orang yang di doakan nya adalah doa yang di terima ( di kabulkan ).
♥ Pada kepalanya ada seorang Malaikat yang menjadi wakil bagi nya. Setiap kali dia berdoa untuk saudara nya dengan sebuah kebaikan maka Malaikat tersebut berkata :
Aamiin dan engkau mendapat apa yang ia dapat.
( Shahih Muslim ).

♥ KETIGA : ORANG-ORANG YANG BERINFAQ ( BERSEDEQAH ).
♥ Imam Bukhari dan Imam Muslim meriwayatkan dari Imam Abu Hurairah radhiallahi anhu berkata bahawa : Baginda Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda :
♥ Tidak ada suatu hari pun di mana pagi hari nya seorang hamba melainkan ada dua Malaikat turun kepada nya. Salah satu di antara kedua nya berkata : Ya ALLAH berilah ganti bagi orang yang BERSEDEQAH. Dan yang lain nya berkata : Ya ALLAH hancurkanlah harta orang yang BAKHIL.

♥ KEEMPAT : ORANG YANG MAKAN SAHUR.
♥ Imam Ibnu Hibban dan Imam Thabrani meriwayatkan dari Abdullah bin Umar radhiallahu anhu berkata bahawa :
♥ Baginda Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda :
♥ Sesungguhnya ALLAH dan para Malaikat nya berselawat ( memohon doa ) kepada orang-orang yang makan sahur.

♥ KELIMA : MENJENGUK ORANG SAKIT.
♥ Imam Ahmad meriwayatkan dari Imam Ali bin Abi Thalib radhiallahu anhu berkata bahawa Baginda Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda :
♥ Tidaklah seorang mukmin menjenguk saudara nya kecuali ALLAH akan mengutus 70,000 Malaikat untuk nya yang akan berselawat ( memohon doa untuk nya ) di waktu siang kapan saja hingga sore dan di waktu malam kapan saja sehingga subuh.

♥ KEENAM : SESEORANG YANG MENGAJARKAN KEBAIKAN KEPADA ORANG LAIN.
♥ Diriwayatkan oleh Imam At-Tirmidzi dari Abu Umamah Al- Bahily radhiallahu anhu berkata bahawa Baginda Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda :
♥ Keutamaan seorang alim atas seorang ahli ibadah bagaikan keutamaan ku atas seorang yang paling rendah di antara kamu. Sesungguhnya penghuni langit dan bumi bahkan semut yang di dalam lobang nya dan bahkan ikan semua nya berselawat ( mendoakan ) kepada orang yang mengajarkan kebaikan kepada setiap insan.

0 ulasan:

Catat Ulasan