Subscribe:

Rabu, 19 November 2014

BAHAYA BERBURUK SANGKA


Imam As-Syafi'i juga telah mengingatkan kita dengan madah berharga nya : Barangsiapa yang mahu di layan dengan baik di dalam hidup nya maka hendaklah dia berbaik sangka dengan manusia.
Di dalam Kitab Raudhah Al-Uqala telah tertera : Cabang kemunafiqan ada di dalam buruk sangka sebagaimana cabang keimanan ada di dalam baik sangka.
Orang yang berakal akan berbaik sangka kepada saudara nya dan tidak akan membuat nya sedih dan berdukacita.
Manakala orang yang bodoh akan selalu buruk sangka kepada saudara nya dan tidak segan-segan berkelakuan jahat dan membuat nya menderita.
Baginda Rasulullah shallallahu alaihi wasallam telah bersabda :
Berhati-hatilah kalian dari berburuk sangka kerana buruk sangka adalah sedusta-dusta kata. Janganlah kalian saling mencari keburukan manusia , saling intip-mengintip mereka , saling dengki mendengki saling membelakangi dan saling membenci sesamanya. Jadilah kalian hamba-hamba ALLAH yang bersaudara.
H.R.Imam Al-Bukhari.
Sayyidina Ali Karramallahu wajhah telah berkata : Barangsiapa yang sibuk melihat aib saudara nya maka dia tidak sempat melihat aib diri nya.
Sayyidina Umar Al-Khatthab radhiallahu anhu telah mengingatkan pula :
Cukuplah seseorang manusia tersesat apabila dia melakukan tiga perkara :
Pertama : Mencela perbuatan manusia padahal dia juga melakukan perkara yang serupa. Kedua : Melihat kesalahan saudaranya dan tidak melihat keburukan diri nya. Ketiga : Dia mengganggu saudaranya dengan perbuatan yang tidak penting bagi nya.
Di dalam Kitab Tanbihul Ghafilin telah tertera : Tiga perkara sangat bahaya :
Pertama : Orang yang sibuk mencari kesalahan manusia. Kedua : Orang yang sombong suka membangga. Ketiga : Orang yang riyaa' dalam amal perbuatan nya.
Kesimpulan nya hendaklah kita kurangkan keegoaan lebihkan kelembutan. Kurangkan kekusutan lebihkan senyuman. Kurangkan percakapan lebihkan perhatian. Kurangkan kemarahan lebihkan belas kasihan dan kurangkanlah kebencian lebihkan baik sangkaan. Insyaa Allah kebahagiaaan akan kita dapatkan.



0 ulasan:

Catat Ulasan